Tuesday 15 March 2011

Peluang Hanya Datang Sekali

Sejak aku masuk Seminar Usahawan Gelombang Ke-5 ni aku tak tahu nape tiba2 aku rasa semangat untuk tempoh hari mendatang ni lain macam je dan aku rasa telah berlaku satu perubahan besar dalam hidup aku..senang cita SEDAR DIRI lah kn...sebab sebelum ni aku sudah selesa hidup cm ni dan aku rasa sebelum ni aku tak nampak langsung apa impian aku..bila aku bangung pagi aku kena ke tempat kerja dan balik keja kol 6..pastu aku tengok TV dan tido..esokpun cam tu jugak dan seterusnya selama 1 tahun..itu dah biasa dan tak de masalah aku nk pk lg..

Bila aku masuk seminar ni baru aku tahu berapa ruginya diri aku selama setahun ni..nape orang lain berkejar-kerja untuk mencapai impian tetapi aku suka dengan cara sekarang yang tak pernah pk masa depan apa nk jadi.. Ayat yang buat aku berfikir panjang apa bila ditanya oleh penceramah

" SIAPA ANDA 5 TAHUN AKAN DATANG"

Yaa..siapa kita??? cuba anda bayangkan....
 Everybody thinks of changing humanity
and nobody thinks of changing himself

Semua orang memikirkan untuk merubah dunia
dan tidak ada yang memikirkan merubah dirinya sendiri
 

                                                                      ( Leo Tolstoy )

Aku fikir kalau aku terus dengan cara dulu pagi pegi keja balik tengok tv dan tido 5 tahun akan datang pun akan akan buat benda yang sama juga tampa ada perubahan sbb setahun aku sudah buat benda yang sama...terbukti memang tak ada langsung perubahan..

Bila dalam seminar tu,, aku mula bayangkan impian masa depan aku..aku tanam dalam diri.. aku misti buat perubahan dalam hidup...
Demi keluarga yang aku bina, demi ibu dan keluarga yang membesarkan aku dan untuk anak2 aku yang akan datang..aku perlu bermula dari sekarang..
"aku mahu membahagiakan mereka"

Sanggupkah anda melihat mereka sebegini?? tidakkah anda berfikir lepas anda dewasa anda mahu membahagiakan mereka, menyediakan tempat tinggal yang sempurna untuk mereka...makan bersama mereka seperti mereka makan bersama kita semasa kecil dahulu..tidakkan anda teringin pergi menunaikan haji bersama mereka sebelum mereka menutup mata untuk selamanya..tidakkan anda mahu melihat mereka tersenyum atas kejayaan anda...Cuba anda bayangkan sejenak wajah tua ayah dan ibu anda...
Cubalah Membahagiakan mereka sebelum mereka pergi buat selamanaya...

YA ALLAH BERKATIALAH PERJUANGAN AKU INI..AKU TAHU KAU TELAH TUNJUKKAN JALAN UNTUK AKU..TERIMA KASIH TUHAN

Terima kasih kepada kawan yang dengan tak sengaja mengajak aku untuk datang seminar ini...
apa yang aku boleh katakan :-

PELUANG HANYA DATANG SEKALI


Jika aku tidak datang seminar hari itu mungkin aku tak kan jadi atau ada perasaan macam sekarang..

Dulu aku memang tak suka datang seminar sebab boring dan ngantuk..sekarang aku sedar sikap yang semacam itulah yang membuat aku tak akan berjaya dalam hidup..aku buang jauh-jauh sifat nagetif dalam hidup aku..sekarang bila ada je seminar aku akan masuk untuk kenal diri aku sendiri dan cipta kebahagian masa hadapan..memang HEBAT

0 comments:

Post a Comment

 

PERJUANGAN BELUM SELESAI © 2008. Design By: SkinCorner